STIHL connected

FAQ – Vanliga frågor

Före köpet

Varför behövs STIHL connected-portalen?

STIHL connected-portalen är som en digital kontrollcentral, särskilt för kommersiell användning. Den erbjuder avancerade funktioner för effektiv digital hantering av maskinparken Om du bara använder STIHL connected-appen får du tillgång till en begränsad funktionalitet, analys och visningsalternativ.

För vad behövs STIHL connected-appen?

STIHL connected-appen är en central del i STIHL connected systemet. Den behövs för att överföra data som samlas in av STIHL Smart Connector till din smarttelefon eller surfplatta och sedan till STIHL Cloud. Datan finns då tillgängliga för dig i STIHL connected-portalen. STIHL connected-appen hjälper dig att planera och dokumentera dina jobb. 

Vad har STIHL Smart Connector för funktion?

STIHL Smart Connector används för att samla in information om användningen av din enhet. STIHL Smart Connector registrerar automatiskt när enheten är igång och räknar driftstimmarna. Via STIHL connected-appen och STIHL connected-portalen kan du se din maskins data.

Finns det något stöldskydd i STIHL connected-systemet?

Nej, STIHL connected-systemet erbjuder inte något stöldskydd i dagsläget.

Installation

På vilka produkter kan STIHL Smart Connector monteras?

I princip kan STIHL Smart Connector rmonteras på både STIHL produkter och produkter från andra varumärken. Vi kan dock bara garantera STIHL Smart Connectors fulla funktionalitet på de STIHL produkter som har fullt stöd. Dessa produkter har en fördefinierad plats för Smart Connectorn. Dessutom finns rekommendationer för underhållet redan lagrade i systemet.

Vad är skillnaden mellan produkter med "fullt stöd" och "delvist stöd"?

Varje STIHL produkt med fullt stöd har en fördefinierad position för Smart Connectorn. Dessutom finns rekommendationer för underhållet redan lagrade i systemet.På produkter med delvist stöd kan självklart också en Smart Connector monteras. Det finns dock ingen fördefinierad monteringsposition och inga rekommendationer för underhållet lagrade i systemet.

Vilka STIHL produkter har fullt stöd?

Följande STIHL produkter har fullt stöd i dagsläget (kompletteras kontinuerligt): 

 

Motorsågar
 

MSA 120, MSA 140, MSA 160*, MSA 160T*, MSA 161T, MSA 200*, MSA 220*, MS 170, MS 180, MS 201, MS 201T*, MS 231*, MS 251, MS 261, MS 462, MS 500i, MS 661*

Stamkvistare

HT 56, HT 103, HT 133*

Grenkap

GTA 26

Kapmaskiner

TSA 230, TS 410, TS 420, TS 440, TS 480i*, TS 500i

Trimrar och röjsågar

FSA 45, FSA 56*, FSA 57*, FSA 130, FS 38, FS 40, FS 55*, FS 56, FS 89*, FS 91, FS 94, FS 111, FS 131, FS 240, FS 260*, FS 311, FS 360, FS 410*, FS 460, FS 490*, FS 510*, FS 560

KombiSystem, MultiSystem, kantskärare och borraggregat

KMA 130, KM 56, MM 56, KM 91, KM 111, KM 131, BT 131, FR 131*, FR 410*, FR 460*,  FB 131, FC 91, FC 96, FC 111, SP 92, SP 452*, SP 482*

Lövblåsar

BGA 45*, BGA 56*, BGA 85, BGA 100, BG 50, BG 56, BG 66, BG 86, BR 430, BR 500, BR 600, BR 700, BR 800

Lövsugar och sprutaggregat

SH 56, SH 86, SR 430, SR 450

Häcksaxar

HSA 45, HSA 56*, HSA 66, HSA 86*, HS 46*, HS 56*, HS 81, HS 82, HS 86, HS 87, HL 92*, HL 94

Gräsklippare, vertikalskärare och åkgräsklippare

RMA 2 RT*, RMA 235*, RMA 339*, RMA 443*, RMA 448*, RMA 765*, RM 443*, MB 443*, RM 448*, MB 448 CV*, RM 655 YS*, MB 655 YS*, RM 756*, MB 756 YC*, RT 4082*, MR 4082*, RT 6127 ZL*, MT 6127 ZL*

*Gäller inte den amerikanska versionen

Vilka är systemkraven för att använda STIHL connected?

Smarttelefon med STIHL connected-appen och nedan specifikationer:
• Utrustning: Kamera, GPS, Bluetooth Low Energy 4.0
• Operativsystem: iOS 11.0 (eller högre), Android 5.0 (eller högre)

Dator för STIHL connected-portalen:
• Windows eller Mac
• Internetanslutning

Hur monterar jag STIHL Smart Connector på rätt sätt på min STIHL produkt?

Hur du monterar STIHL Smart Connector ser du i våra installationsfilmer. Installationsfilmen visas när du lägger till en STIHL Smart Connector i STIHL connected-appen eller i STIHL connected-portalen.

Kan jag också använda STIHL Smart Connector på produkter från andra varumärken?

Det går att använda STIHL Smart Connector på produkter från andra varumärken men med vissa begränsningar (det finns inget rekommenderat underhåll eller underhållsinstruktioner). Instruktioner för hur du använder Connectorn på produkter från andra varumärken hittar du i manualen. 

Kan STIHL Smart Connector och STIHL connected-systemet också monteras på begagnade produkter?

Ja, följ instruktionerna i manualen. När man lägger till en produkter och ställer in Connectorn i STIHL connected-appen kan du lägga in ett startvärde för driftstimmarna manuellt. 

Var hittar jag serienumret eller streckkoden på min produkt?

Du hittar serienumret och, för nyare STIHL produkter även streckkoden, på typskylten på din STIHL produkt.

Hur lägger jag till en produkt i STIHL connected-appen eller STIHL connected-portalen?

STIHL connected-app:
Gå in i appen. Dina inlagda produkter hittar du under "Utrustning". Med hjälp av "+" -symbolen i navigeringen i bildskärmens nedre kant kan du lägga till nya produkter.
STIHL connected-portal:
Du lägger in nya produkter via navigeringen i produktöversikten.

Hur används det medföljande monteringsmaterialet?

Tejpremsa och medföljande skruvar, inklusive brickor, är speciellt anpassade till STIHL Smart Connector. Använd bara det medskickade monteringsmaterialet om du skall limma eller skruva fast Connectorn. Andra monteringssätt som t.e.x. med nitar eller buntband beror på var Connectorn skall monteras och väljs därefter. Vid behov läs instruktionerna i manualen.

Jag har glömt mitt lösenord. Vad gör jag?

Använd "Glömt lösenord" på inloggningssidan så får du ett mail med en länk för att sätta ett nytt lösenord.

Hur får jag tillgång till STIHL connect-portalen?

Du kommer till STIHL connect-portalen på adressen: https://connect.stihl.com. Skapa ett STIHL Connected konto för att få tillgång till STIHL connected-portalen.

Krävs det något speciellt programm eller någon installation för STIHL connected-portalen?

Nej, STIHL connected-portalen används via en webbläsare. Så snart du är ansluten till internet kan du komma åt portalen.

Vilka uppgifter krävs för att komma in på STIHL connected?

För att komma in på STIHL connected måste du skapa ett konto antingen i STIHL connected-appen eller STIHL connected-portalen. Du behöver en e-postadress, lösenordet sätter du själv när du skapar kontot.

Appen kan inte läsa av streckkoden i batterifacket i STIHL Smart Connectorn. Vad gör jag?

• Kontrollera först att din smarttelefon är ansluten till internet. 
• Försök sedan flytta streckkoden i appens fönster. När du trycker på fönstret ställs bildskärpan in igen. Prova att variera avståndet till streckkoden om bilden inte har full skärpa. Se till att du har tillräckligt med ljus. 
• Om streckkoden inte kan läsas av, använd tangentbordsikonen i menyn och skriv in serienumret för STIHL Smart Connectorn.

Var får jag tag på STIHL connected-appen?

STIHL connected-appen fungerar tillsammans med följande operativsystem och kan hämtas:
• iOS operativsystem i App Store
• Android operativsystem i GooglePlay Store 

Tips: Använd "STIHL connected" som sökord.

Hur lägger jag till en STIHL Smart Connector till en ny produkt?

Efter att du lagt till en produkt lägger du till Smart Connectorn i produktens detaljvy under "Connector". En installationsfilm, som finns både i appen och portalen, hjälper och guidar dig genom processen.

Var hittar jag min STIHL Smart Connectors streckkod?

Streckkoden sitter under batteriet i STIHL Smart Connectorn. Öppna locket och ta bort batteriet för att komma åt koden.

Jag skulle vilja utrusta min maskin med en ny STIHL Smart Connector. Kan jag få över maskinens driftstid?

Om du vill sätta på en ny STIHL Smart Connector på din maskin, kan du lägga in de redan körda timmarna som startvärde för driftstiden. 

Hur kan jag se om STIHL Smart Connector är inom räckhåll för STIHL connected-appen?

Klicka på Connector-symbolen i navigeringen längst ner på skärmen. Alla enheter som befinner sig inom räckhåll visas där.

Kan jag lägga till mer än en STIHL Smart Connector till en och samma produkt?

Nej, bara en STIHL Smart Connector kan tilldelas varje produkt.

Funktionalitet

Registrerar STIHL Smart Connector driftstimmarna för min produkt även om smarttelefonen är utom räckhåll?

Registreringen av driftstimmar görs oberoende av om smarttelefonen är i närheten eller inte. Det krävs inte att Connectorn är ansluten till smarttelefonen hela tiden. Driftstimmarna lagras då lokalt på STIHL Smart Connectorn.

Hur ändrar jag smeknamnet på min produkt?

När du lägger till en ny produkt kan du ge den ett smeknamn i redigeringsläget eller också lägga till det i efterhand. För redan tillagda produkter gå in på respektive produkts detaljvy under "Redigera" för att lägga till ett smeknamn. 

Hur tar jag bort en produkt?

Genom att välja "Ta bort" under "Redigera" i produktens detaljvy.

Hur raderar jag mitt STIHL connected-konto?

Gå in i dina kontoinställningar i STIHL connected portalen. Där kan du via redigeringsfunktionen radera ditt personliga konto. Observera att all personlig information och produktdata kommer att raderas och kan inte återställas. 

Hur lägger jag till fler medarbetare?

Som administratör kan du när som helst lägga till fler medarbetare i STIHL connnected-portalen samt ge dem de rättigheter de behöver under varje medarbetares användarinställningar. Den gemensamma maskinparken kan enkelt hanteras av alla.

Hur ändrar jag produktbild?

När du lägger till en ny produkt kan du lägga till en produktbild från dina bilder på din smarttelefon.Just nu kan du inte ändra bild på produkter som redan är tillagda, men vi arbetar på att kunna erbjuda funktionen i framtiden.Enda lösningen just nu är att ta bort produkten (produktdata raderas också) och lägg till den igen för att lägga till en bild.

Hur ändrar jag min adress?

Du kan ändra adress på ditt användarkonto i STIHL connected-portalen via kontoinställningarna. Adress kan inte ändras i STIHL connected-appen.

Vad indikerar LED-lampan på STIHL Smart Connectorn?

LED-lampan på STIHL Smart Connectorn visar Connectorns status med hjälp av olika färger enligt nedan:
Normaldrift = lyser grönt
Byt batteri = blinkar rött
Internt fel = lyser rött
LED-lampan aktiveras så snart batteriet sitter i Connectorn. Den slocknar efter några sekunder för att spara energi. 

Är STIHL Smart Connector alltid ansluten till smarttelefonen?

STIHL Smart Connector behöver inte vara ansluten till din smarttelefon för att fungera. Connectorn skickar aktuell drifsttid med jämna intervall. Om smarttelefonen befinner sig inom räckhåll tar appen automatiskt emot de data som skickas.

Hur stor är den maximala räckvidden mellan STIHL Smart Connectorn och smarttelefonen?

Den maximala räckvidden mellan STIHL Smart Connector och en smarttelefon är tio meter. Externa faktorer, exempelvis hinder, kan påverka räckvidden.

Registreras driftstiden också när STIHL connected-appen är stängd?

Driftstiden registreras oberoende av STIHL connected-appen. Om STIHL connected-appen är aktiv skickas driftstiden dock till STIHL connected-portalen flera gånger per minut. Om STIHL connected-appen är inaktiv sker överföringen med betydligt längre intervall. 

Underhåll

Hur gör jag underhållet på min STIHL produkt när STIHL Connected-appen indikerar att det är dags?

De nödvändiga stegen för att utföra underhållet på din STIHL produkt beskrivs i produktens manual.Tips: Många av våra manualer hittar du också digitalt på www.stihl.se.

Får återförsäljaren ett meddelande när jag lagt upp ett underhåll för mina maskiner?

Återförsäljaren får inget meddelande om du lägger in underhåll i STIHL connected-portalen. Det fungerar bara om du väljer "Kontakta återförsäljare" i produktens detaljvy för inlagt eller rekommenderat underhåll. Då kan du informera återförsäljaren direkt via e-post. 

Påverkas garantin för mina STIHL produkter av användningen av STIHL connected (t.ex. utfört eller missat underhåll)?

Nej, STIHL garantier baseras in på någon som helst information från STIHL connected. 

Felsökning

Driftstiden för min STIHL produkt registreras inte eller avviker. Vad gör jag?

För att driftstiden skall registreras på rätt sätt är det viktigt att följa rekommendationerna för var Connectorn skall monteras (gäller endast produkter med fullt stöd). Om driftstiden ändå skulle avvika, se till att det inte finns några starka magnetfält närmare än ca 0,5 m under förvaring, transport och användning.

Produktens position visas inte eller stämmer inte överens med den verkliga positionen Vad gör jag?

Positionsfunktionen är inte till för att visa var maskinen befinner sig vid varje tidpunkt utan används huvudsakligen till den operativa analysen. För att visa rätt postition måste smarttelefonen med STIHL connected-appen och STIHL produkten vara inom räckhåll för varandra (max. 10 meters avstånd).

LED-lampan på STIHL Smart Connectorn lyser inte när jag sätter i batteriet. Vad gör jag?

Se till att batteriet (knappcellsbatteri typ CR2032) sitter rätt. Om LED-lampan inte lyser, sätt i batteriet igen. Om LED-lampan fortfarande inte lyser, byt till ett nytt batteri. Kontakta din återförsäljare om du har ytterligare frågor.

LED-lampan på min STIHL Smart Connector blinkar rött. Vad betyder det?

En blinkande röd LED-lampa betyder att batterinivån är låg. Byt batteri.

LED-lampan på min STIHL Smart Connector lyser rött i flera sekunder. Vad gör jag?

Ett rött ljus som lyser i flera sekunder visar på ett internt fel i STIHL Smart Connector. Kontakta din återförsäljare.

Jag kan inte hitta STIHL Smart Connectorn när jag installerar min STIHL connected-app. Vad gör jag?

Kontrollera följande:
• Din smarttelefon med STIHL connected-appen är inte mer än max.10 meter från Connectorn. Det kan ta upp till 60 sekunder att ansluta. 
• Du har aktiverat platsinformation och Bluetooth i din smarttelefon.
• Din smarttelefon uppfyller systemkraven.
• Isoleringsfilmen mellan batteri och kontakter i Smart Connectorn har tagits bort.
• Batteriet sitter rätt.
• LED-lampan på Smart Connectorn lyser grönt i några sekunder efter att batteriet satts i. 

Om du fortfarande inte kan hitta din Smart Connector i STIHL connected-appen, gör en "Support förfrågan" via STIHL connected-appen.

Min STIHL connected-app visar inga STIHL Smart Connectors trots att de är inom räckhåll och visar ingen driftsinformation trots att det finns maskiner tillagda. Vad gör jag?

Kontrollera följande:
• Uteslut fel i STIHL connected-appen. Om det behövs, logga ut från STIHL connected-appen, stäng och öppna den igen och logga in.
• Batteriet sitter rätt.
• Batteriet inte är urladdat. Sätt i ett nytt batteri om det behövs.
Om uppgifterna ännu inte är uppdaterade, gör en "Support förfrågan via STIHL connected-appen.

Annat

Hur kan jag ändra språk i STIHL connected-appen eller i STIHL connected-portalen?

STIHL connected-app:
Du ändrar språkinställningarna i ditt användarkonto under "Kontouppgifter". 
STIHL connected-portal:
Också här ändrar du språkinställningarna i ditt användarkonto under "Kontouppgifter". 

Behöver jag en internetanslutning för att använda STIHL connected-appen?

Du behöver ingen internetanslutning för att använda appen, inte ens för att samla in information från dina maskiner eftersom Connectorn kan mellanlagra datan i väntan på en internetanslutning. För att få över datan från STIHL connected-appen till STIHL connected-portalen krävs dock en internetanslutning. 

Kan återförsäljaren se min data?

Återförsäljaren kan se din data om du har lagt till återförsäljaren till ditt konto på STIHL connected-portalen. Återförsäljaren får tillgång till dina produktspecifika maskindata om du i redigeringsläget för respektive produkt har accepterat " ... överföring av mina data till vald återförsäljare ... "Om du inte har lagt till en återförsäljare överförs ingen kund- eller maskindata. 

Kan jag lokalisera mina medarbetare med hjälp av STIHL connected?

Nej, du kan inte spåra eller lokalisera medarbetare via STIHL connected. Platsinformation används bara för att visa var en arbetsuppgift utförs/utförts.

Vad gör STIHL med mina data från STIHL connected?

STIHL använder endast dina personuppgifter, framförallt maskin-, produkt- och driftsinformation för att uppfylla vårt kontrakt med dig och för att supporta dina produkter. Dessutom tar vi fram anonymiserad statistik med hjälp av datan som vi använder till att förbättra våra produkter och tjänster, övervaka våra produkter och säkerställa produktsäkerheten.

Var kan jag få support för att komma igång och använda STIHL Smart Connector?

För frågor och svar, vänligen kontakta din STIHL återförsäljare. 

Kan STIHL connected-appen ta emot data från flera Connector-enheter?

STIHL connected-appen kan ta emot data från alla enheter som ligger upplagda i appen och befinner sig inom räckhåll (~ 10 meter).

Finns det störningsfaktorer som kan påverka min STIHL Smart Connector?

Om det finns starka magnetfält i närheten av din STIHL Smart Connector kan den visa för hög driftstid.

Kan jag använda andra system för hantering av maskinparken med min STIHL Smart Connector?

För närvarande fungerar det bara med STIHL connected-systemet.

Kan flera STIHL Smart Connector-enheter användas samtidigt?

Ja, det är möjligt att använda flera STIHL Smart Connector-enheter samtidigt. Om driftstiden för flera produkter eller Connector-enheter ska läsas av samtidigt kan synkroniseringen mellan Connector-enheterna och appen i vissa fall ta längre tid. 

Vilket batteri passar i STIHL Smart Connector?

Litium knappcellsbatteri IEC-CR2032.

Kan jag använda en STIHL Smart Connector utan en smarttelefon?

För att kunna använda alla funktioner i STIHL connected behöver du en smarttelefon och ett konto i STIHL connected-appen och STIHL connected-portalen.
Du kan också använda en STIHL Smart Connector utan en smarttelefon, men då kan inga data överföras från Smart Connector till STIHL connected-portalen.

Hur ofta synkroniseras data mellan STIHL connected-appen och STIHL Cloud?

Så snart STIHL Smart Connector känner av din maskin, överförs driftstiden flera gånger per minut till STIHL connected-appen. Om smarttelefonen med STIHL connected-appen är inom räckhåll för Connectorn och den är ansluten till internet synkroniseras driftstiderna till STIHL Cloud flera gånger i minuten. Utan aktiv anslutning mellanlagras datan i Connectorn och överförs vid nästa tillfälle.