(Från och med: 25.06.2025)
1.1 Följande allmänna villkor (nedan kallade ”allmänna villkor”) gäller för affärsrelationen mellan Andreas Stihl Norden AB, org. nr. 556283-6147, Glimmervägen 6, 443 61 Stenkullen (nedan kallad ”STIHL”) och kunderna (nedan kallade ”Kunder”) för transaktioner i webbshopen på https://www.stihl.se.
1.2 De allmänna villkoren reglerar detaljerna i avtalsförhållandet mellan STIHL och kunden och innehåller samtidigt viktig konsumentinformation. Via länkar i webbutiken kan kunden i samband med beställningen hämta villkoren, spara dem på sin dator och/eller skriva ut dem. De allmänna villkor som gäller för beställningen kommer att skickas till kunden separat tillsammans med avtalsbekräftelsen
1.2 De allmänna villkoren reglerar detaljerna i avtalsförhållandet mellan STIHL och kunden och innehåller samtidigt viktig konsumentinformation. Via länkar i webbutiken kan kunden vid beställningen hämta villkoren, spara dem på sin dator och/eller skriva ut dem. De allmänna villkor som gäller för beställningen kommer att skickas till kunden separat tillsammans med avtalsbekräftelsen på en varaktig databärare (via e-post) vid leverans av varorna.
2.1 Kunden kan initialt lägga produkterna i kundvagnen utan förpliktelse och kan när som helst se och korrigera sina poster innan han skickar sin bindande beställning genom att använda de korrigeringshjälpmedel som tillhandahålls och förklaras för detta ändamål i orderprocessen.
2.2 Kunden lämnar ett bindande erbjudande först när kunden beställer de önskade produkterna genom att klicka på knappen ”Köp” som finns i slutet av beställningsprocessen. Kunden är bunden av sitt erbjudande i fem (5) dagar från det datum då beställningen skickades (genom att klicka på ”Köp”-knappen).
2.3 Efter att ha lagt beställningen får kunden en automatisk bekräftelse på mottagandet via e-post, som återigen återspeglar innehållet i beställningen (orderbekräftelse). Denna automatiska orderbekräftelse innebär inte att erbjudandet accepteras utan dokumenterar endast att STIHL har mottagit beställningen.
2.4 STIHL har rätt att begränsa beställningen till normal hushållskvantitet. Detta avser både antalet produkter som beställs som en del av en order och flera beställningar av samma produkt, där de enskilda beställningarna utgör en normal hushållskvantitet.
Avtalet mellan STIHL och kunden anses ha kommit till stånd när STIHL skickar en leveransbekräftelse eller ett avhämtningsmejl inom fem (5) dagar.
Om kunden inte erhåller ett sådant meddelande från STIHL är kunden inte längre bunden av sin beställning. I detta fall kommer eventuella redan tillhandahållna tjänster att återbetalas av STIHL.
Konsumenter har i allmänhet en lagstadgad ångerrätt när de ingår en distansförsäljningstransaktion. I enlighet med de rättsliga bestämmelserna tillhandahåller STIHL följande information:
4.1 Instruktioner om ångerrätt
Du har rätt att frånträda detta avtal inom 14 dagar utan att ange något skäl.
Ångerfristen löper ut efter 14 dagar från den dag då du eller en tredje part som inte är transportören och som du har angett får fysisk besittning av varorna.
För att utöva ångerrätten måste du informera oss (Andreas Stihl Norden AB, org. nr. 556283-6147, Glimmervägen 6, 443 61 Stenkullen, e-post: info@stihl.se) om ditt beslut att frånträda detta avtal genom ett tydligt meddelande (t.ex. ett brev skickat per post, fax eller e-post). Du kan använda den bifogade modellen för ångerblankett i avsnitt 4.3, men det är inte obligatoriskt.
Effekter av frånträde
Om du frånträder detta avtal ska vi återbetala alla betalningar som vi mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader till följd av ditt val av en annan typ av leverans än den billigaste typen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från den dag då vi informerades om ditt beslut att frånträda detta avtal. Vi kommer att genomföra en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om något annat; i vilket fall som helst kommer du inte att ådra dig några avgifter till följd av en sådan återbetalning.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har lämnat bevis på att du har skickat tillbaka varorna, beroende på vilket som inträffar tidigast.
Du ska skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss eller (Andreas Stihl Norden AB, org. nr. 556283-6147, Glimmervägen 6, 443 61 Stenkullen) utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar från den dag då ni meddelade oss att ni frånträder detta avtal. Tidsfristen är uppfylld om du skickar tillbaka varan innan 14-dagarsfristen har löpt ut.
Vi står för kostnaden för att returnera varorna.
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
4.2 Uteslutning/upphörande av ångerrätten
Ångerrätt föreligger bl.a. inte vid avtal om leverans av varor som inte är prefabricerade och för vars tillverkning konsumentens individuella val eller beslut är avgörande eller som är klart anpassade till konsumentens personliga behov.
Ångerrätten upphör i förtid vid avtal om leverans av förseglade varor som inte är lämpliga att returnera av hälsoskydds- eller hygienskäl, om förseglingen har avlägsnats efter leveransen, och vid avtal om leverans av ljud- eller videoinspelningar eller datorprogram i en förseglad förpackning, om förseglingen har avlägsnats efter leveransen.
4.3 Blankett för återkallande av modell
STIHL tillhandahåller följande information på formuläret för återkallande av modell i enlighet med de lagstadgade bestämmelserna. Den behöver dock inte användas.
Blankett för ångerrätt
(fyll i och skicka tillbaka denna blankett endast om du vill frånträda avtalet)
_________________________________________________
Till
STIHL Sverige
Andreas STIHL Norden AB
Glimmervägen 6
443 61 Stenkullen
Sverige
E-post: info@stihl.se
-
Härmed meddelar jag/vi (*) att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*) avtal om försäljning av följande varor (*)/tillhandahållande av följande tjänster (*)
-
Beställd den (*)/mottagen den (*)
-
Konsumentens/konsumenternas namn
-
Konsumentens/konsumenternas adress
-
Konsumentens/konsumenternas underskrift (endast om denna blankett delges på papper)
-
Datum
(*) Stryk det som inte är tillämpligt
_________________________________________________
5.1 De priser som anges i STIHLs webbshop är slutpriser i SEK (inklusive moms) plus fraktkostnader. Kostnaderna för frakt visas för den intresserade parten i samband med respektive artikel i onlinebutiken. Från ett ordervärde på 499 SEK är frakten kostnadsfri. Om en försändelse sker i flera delleveranser debiteras fraktkostnaden endast en gång.
5.2 Följande betalningsalternativ står till kundens förfogande:
5.2.1 VISA/MasterCard kreditkort: Om du betalar med VISA eller MasterCard kreditkort kommer ditt kreditkort att debiteras när du slutför din beställning.
5.2.2 I samarbete med Klarna AB, Sveavägen 46, 11134 Stockholm, Sverige (www.klarna.de) erbjuder STIHL följande betalningsalternativ. Betalning sker till Klarna i varje enskilt fall.
5.2.2.1 Klarna (köp på konto):
Vänligen notera att dessa betalningsalternativ endast kan användas av konsumenter och kräver en positiv kreditprövning, vilken utförs av Klarna. För kreditprövningen behöver Klarna köparens samtyckesförklaring, som inhämtas vid köptillfället. Fakturan kommer att utfärdas av Klarna och skickas till kunden via e-post av Klarna. Betalningstiden är 14 dagar från det att varorna skickats. För betalningshantering gäller Klarnas betalningsvillkor, som finns tillgängliga på https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/de_de/invoice?fee=0.
5.2.2.2 Klarna Avbetalningsköp
Observera att dessa betalningsalternativ endast kan användas av konsumenter och kräver en positiv kreditprövning, som utförs av Klarna. För kreditprövningen kräver Klarna köparens samtyckesförklaring, som erhålls via en motsvarande kryssruta i beställningsprocessen. Med Klarnas finansieringstjänst kan du som konsument betala ditt köp flexibelt i månatliga delbetalningar om minst 1/24 av det totala beloppet (dock minst 6,95 EUR). Delbetalningen förfaller till betalning i slutet av varje månad efter att Klarna har skickat en månadsfaktura. För mer information om Klarna Avbetalningsköp, inklusive villkor och europeisk standardinformation för konsumentkrediter, vänligen besök https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/de_de/account.
5.2.2.3 Klarna Sofort (omedelbar banköverföring):
Med betalningsalternativet ”Klarna Sofort” kan kunderna betala med sina bankuppgifter på internet. Kontot debiteras omedelbart efter att beställningen har gjorts.
5.2.3 Swish:
När du betalar med Swish omdirigeras du till Swish-appen, antingen direkt på din mobila enhet eller genom att skanna en QR-kod på desktop-webbplatsen.
5.3 STIHL har rätt att tillhandahålla fakturan som en elektronisk faktura (faktura utfärdad i ett elektroniskt format, t.ex. som ett PDF-dokument) för kunden att ladda ner på sitt konto. STIHL kommer att informera kunden om detta via e-post.
5.4 Återbetalning kommer att ske vid betalningsalternativet
5.5 Betalningar accepteras endast från konton inom Europeiska Unionen (EU).
5.6. Återbetalning av värdecheckar: Återbetalning av värdecheckar är utesluten, se 10.1.
6.1 Varorna levereras som regel inom fem (5) arbetsdagar (måndag till fredag, exklusive helgdagar) efter det att avtalet har ingåtts. Om inte annat avtalats sker leveransen till den leveransadress som kunden angett i beställningen.
6.2 Leverans sker endast inom Sverige, med undantag för Gotland.
6.3 STIHL har rätt att göra delleveranser.
6.4 Efter att ha överlämnat varorna till transportföretaget kommer kunden att få en leveransbekräftelse från STIHL via e-post, samt all nödvändig information om leveransstatus och, om tillgänglig, en länk till transportföretagets leveransspårning.
6.5 Om STIHL inte kan hålla en bindande leveranstid av skäl som STIHL inte är ansvarig för (t.ex. på grund av force majeure), kommer STIHL att informera kunden omedelbart och ange det nya leveransdatumet. Om den nya leveranstiden inte är acceptabel för kunden, har kunden rätt att dra sig ur avtalet med avseende på varorna i fråga; I detta fall kommer STIHL omedelbart att återbetala kunder för alla redan tillhandahållna ersättningar. Avtalsparternas lagstadgade rättigheter förblir opåverkade av detta. Kundens ångerrätt och kundens lagstadgade garantirättigheter förblir opåverkade av ovanstående bestämmelser.
Fram till dess att köpeskillingen har betalats i sin helhet förblir de levererade varorna STIHLs egendom.
De lagstadgade bestämmelserna om ansvar för sakfel och preskriptionstid gäller.
9.1 STIHL är endast skadeståndsskyldig för skador
9.2 Ansvarsbegränsningen gäller även för krav på ersättning för kostnader.
9.3 I alla andra avseenden är skadeståndsanspråk, oavsett rättslig grund, uteslutna.
10.1 Kampanjkuponger: Promotional vouchers är vouchers som inte kan köpas men som utfärdas av STIHL som en del av reklamkampanjer med en viss giltighetstid. Kampanjkuponger kan endast lösas in under den angivna perioden och endast en gång som en del av en orderprocess. STIHL förbehåller sig rätten att göra giltigheten av en kampanjvoucher beroende av ett minsta ordervärde. Varornas värde måste vara minst lika stort som värdet på kampanjvouchern. En skillnad mot ett högre varuvärde kan kompenseras med de betalningsalternativ som erbjuds. Värdet av en kampanjkupong betalas varken ut kontant eller intresserat. Kampanjkupongen återbetalas inte om varor returneras helt eller delvis eller om en avbokning måste göras på grund av leveranssvårigheter. Kampanjkuponger kan endast lösas in innan orderprocessen har slutförts. Efterföljande kreditering är inte möjlig. Kampanjvouchern kan inte överlåtas till tredje part. Flera kampanjkuponger kan inte kombineras med varandra, såvida inte STIHL erbjuder detta alternativ i sin onlinebutik. Om kunden har använt en värdecheck för sitt köp, förbehåller sig STIHL rätten att debitera kunden det ursprungliga priset för de varor som kunden har behållit om - på grund av kundens återkallelse - det totala värdet av beställningen understiger eller motsvarar respektive värde av värdechecken.
11.1 STIHL ger kunden en frivillig ångerrätt på 30 dagar, utan att det påverkar den lagstadgade ångerrätten. Med denna returrätt kan kunden också frånträda avtalet efter utgången av 14-dagars ångerfrist (se ångerrätt ovan) genom att returnera varorna till STIHL inom 30 dagar efter mottagandet (periodens början på dagen efter mottagandet av varorna eller vid avhämtning på dagen för leverans till STIHL-återförsäljare) (snabb avsändning är tillräcklig för att uppfylla tidsfristen) eller till STIHL-återförsäljaren i leveransbekräftelsen eller avhämtningsmeddelandet.
11.2 Vid en retur till STIHL kan kunden när som helst själv skriva ut retursedeln och returetiketten (tillsammans med etiketten för farligt gods) och använda dem för returen.
11.3 Förutsättningen för att den frivilliga returrätten ska kunna utnyttjas är att varan återsänds intakt i sitt ursprungliga skick, dvs. att varan är komplett och återsänds utan skador tillsammans med eventuella instruktioner och - om den är förseglad vid leverans - med en oskadad försegling. Detta innebär i synnerhet att kunden endast får testa och prova varan på samma sätt som han eller hon skulle ha kunnat göra i en butik. Om dessa villkor inte uppfylls kan STIHL vägra att acceptera den frivilliga returen.
11.4 Fram till utgången av tiden för den lagstadgade ångerrätten gäller endast de lagstadgade villkor som anges där. Den frivilliga returrätten begränsar inte dina lagstadgade garantirättigheter.
STIHLs onlinebutiks produktsortiment riktar sig uteslutande till personer som är myndiga (18 år eller äldre).
13.1 Svensk lag ska tillämpas på alla rättsförhållanden mellan STIHL och kunden, med uteslutande av lagarna om internationell försäljning av varor, den så kallade Förenta Nationernas konvention om avtal för internationell försäljning av varor (CISG) av den 11.04.1980).
13.2 Ovanstående lagval inskränker inte det tvingande skyddet enligt utländsk konsumenträtt som utan lagval skulle vara tillämpligt på avtalsförhållandet med kunden.
14.1 EU-kommissionen tillhandahåller en internetplattform för tvistlösning online (s.k. ODR-plattform). Denna ODR-plattform är avsedd att fungera som en kontaktpunkt för tvistlösning utanför domstol i samband med avtalsförpliktelser som härrör från onlineförsäljningsavtal. ODR-plattformen kan nås via följande länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
14.2 STIHLs e-postadress finns i kontaktuppgifterna eller i impressum. STIHL är dock varken berett eller skyldigt att låta tvister med konsumenter avgöras av en skiljenämnd.
15.1 STIHLs allmänna villkor för Stihl Online Shop kan nås och skrivas ut genom att klicka på länken ”Allmänna villkor” (längst ner på skärmen i Online Shop) under hela beställningsprocessen.
15.2 Kunden kan när som helst få en översikt över kundvagnen innan han eller hon går vidare till beställningsprocessen. För att göra detta kan du klicka på symbolen för kundvagnen.
15.3 Skapandet av ett STIHL-konto ger kunden möjlighet att inte behöva återskapa beställningsdata på kundsidan (t.ex. leveransadress, faktureringsadress, betalningsdata) för efterföljande beställningar. Dessutom kan registrerade kunder se orderinformation (t.ex. aktuella bekräftade order) på sitt personliga STIHL-konto.
15.4 Kundens adress- och leveransuppgifter måste lämnas in som en del av orderprocessen efter att ha kontrollerat kundvagnen. Inmatningsfel kan korrigeras av kunden när som helst.
15.5 Det är möjligt att avbryta beställningsprocessen genom att stänga fönstret under hela beställningsprocessen.
15.6 Beställningen vidarebefordras endast till STIHL genom att trycka på knappen ”Köp”.
15.7 Tillsammans med mottagningsbekräftelsen får kunden också en sammanfattning av sin beställning med ytterligare information, i synnerhet avtalsvillkoren. Kunden uppmanas att spara eller skriva ut denna information, eftersom en sådan fullständig sammanställning av avtalsvillkoren inte lagras av STIHL i denna form och därför inte längre är tillgänglig för kunden i efterhand.
15.8 Endast det svenska språket är tillgängligt för ingående av avtal.
16.1 Om kunden inte är konsument är STIHLs säte uppfyllelseort för alla förpliktelser som följer av avtalsförhållandet med STIHL.
16.2 I den mån kunden inte är konsument eller inte har allmänt forum i Sverige, ska forumet vara [Stockholm] för alla tvister som uppstår ur eller i samband med avtalsförhållandet, i den mån det är tillåtet enligt svensk lag.
Vid behandling av kunders personuppgifter, inklusive avtalsdata (t.ex. order-, leverans-, faktura- och betalningsinformation), följer STIHL de lagstadgade bestämmelserna. Detaljer kan hittas i dataskyddsdeklarationen som kan nås under Integritetspolicy.
[Slut på villkor och bestämmelser]