STIHL 4-Mix®-motorn: stor motorstyrka trots låg vikt, innovativt bränsleutnyttjande, mycket enkel hantering, fördelar med 2- och 4-taktsmotorer.
29.05.2024
4-Mix®-motorn från STIHL är en fyrtaktsmotor som gör arbetet roligare även under mycket slitsamma dagar. Hanteringen och funktionen har utvecklats för att ge användaren bästa möjliga stöd. STIHL 4-Mix®-motor tankas med vanligt bränsle (1:50-blandning, t.ex. STIHL MotoMix) och är därmed både lägesoberoende och har snabb acceleration. STIHL 4-Mix®-motorn uppnår stort vridmoment med relativt låg bränsleförbrukning och har mycket låga utsläpp. Det kompakta utförandet hos 4-Mix®-motorn från STIHL ger ett gynnsamt vikt-/effektförhållande och låga vibrationer vid drift. Den har dessutom en behaglig ljudnivå.
STIHL 4-Mix®-motorn är som namnet antyder en fyrtaktare med insugningstakt, kompressionstakt, arbetstakt och avgastakt. I detalj ser funktionssättet ut enligt följande:
Vevaxeln roterar, kolven rör sig nedåt i cylindern, insugsventilen öppnas och färsk bränsleblandning strömmar in i förbränningskammaren. Det speciella med STIHL 4-Mix®-motorn är att ventildrivningen och vevhuset är förbundna med insugsporten via ett bypasshål. Tack vare denna innovativa motorkonstruktion transporteras blandningen av bränsle, luft och olja fram till motorns komponenter vid varje kolvrörelse. Det säkerställer att 4-Mix®-motorn alltid får perfekt smörjning. Samtidigt krävs inga regelbundna oljebyten.
När kolven rör sig nedåt uppstår ett övertryck i vevhuset. Blandningen transporteras från vevhuset via kamhjulshuset till insugsporten och vidare till förbränningskammaren. Det betyder att alla smörjställen smörjs. Kolven i STIHL 4-Mix®-motorn rör sig uppåt igen och bränsleblandningen i förbränningskammaren komprimeras.
När kolven står i sitt översta läge, den så kallade övre dödpunkten, är bränsleblandningen i STIHL 4-Mix®-motorn maximalt komprimerad. Strax innan kolven når den övre dödpunkten löser tändstiftet ut förbränningen av bränsleblandningen med en tändgnista. Den något tidiga tändningen gör att bränsleblandningen förbränns rent och effektivt i förbränningskammaren. Tändningen medför också att kolven rör sig nedåt igen samtidigt som energin överförs till funktionselementet på din produkt från STIHL.
Innan kolven når sitt nedersta läge, den nedre dödpunkten, öppnar kamhjulet avgasventilen inne i STIHL 4-Mix®-motorn. Nästa gång kolven rör sig uppåt trycks de uppkomna avgaserna ut ur förbränningskammaren via avgasporten. Och därefter börjar allt om från början igen.
För att göra det lättare att starta STIHL 4-Mix®-motorn har alla motorer ett inbyggt, automatiskt dekompressionssystem. Det fungerar så här: När 4-Mix®-motorn startas öppnas en ventil minimalt med centrifugalvikter. En del av kompressionstrycket kan avvika via denna minimala öppning. Det medför att det krävs betydligt mindre kraft för att starta motorn. Så snart startvarvtalet har överskridits genom den första arbetstakten avaktiveras den automatiska dekompressionsanordningen automatiskt och 4-Mix®-motorn fortsätter därefter att arbeta effektivt och kraftfullt med full kompression.
STIHL 4-Mix®-motorn är en lättviktare. Tack vare blandningssmord tankning kan de delar som krävs i konventionella fyrtaktsmotorer, som oljepump, oljefilter och oljetråg, elimineras. Det gör motorn både lättare och enklare att underhålla. Underhållsarbeten som oljekontroller, oljebyte och avfallshantering av spillolja hör nu till det förgångna.
Båda våra flaggskeppsmotorer är innovativa, starka och mycket effektiva system. Vi har sammanfattat nyckeldata för respektive system i nedanstående tabell.
STIHL 2-Mix-motor | STIHL 4-Mix®-motor |
---|---|
Effektivt bränsleutnyttjande | Optimal omvandling av tillgänglig motoreffekt |
Lägre driftskostnader | Lägesoberoende användning |
Höga driftvärden | Mycket stort vridmoment |
Kompakt konstruktion | Mindre föroreningar |
STIHL 4-Mix®-motorn är en fyrtaktsmotor som tack vare tankning med oljeinblandad bensin inte behöver de delar som ingår i ett oljekretslopp. Det möjliggör en kompakt konstruktion med maximal kraft.